Detection of HER-2/neu, c-myc amplification and p53 inactivation by FISH in Egyptian patients with breast cancer

Ger Med Sci. 2009 May 6:7:Doc03. doi: 10.3205/000062.

Abstract

Breast cancer is a leading cause of cancer-related deaths in women worldwide. The clinical course of this disease is highly variable and clinicians continuously search for prognostic parameters that can accurately predict prognosis, and indicate a suitable adjuvant therapy for each patient. Amplification of the two oncogenes HER-2/neu and c-myc and inactivation of the tumor suppressor gene p53 are frequently encountered in breast carcinomas. The purpose of this study was to use the fluorescence in situ hybridization (FISH) for the assessment of HER-2/neu and c-myc amplification and p53 inactivation and to relate these molecular markers with the commonly used clinical and pathological factors. The study was conducted on 34 tissue samples obtained from 33 females and 1 male with breast carcinomas and 17 samples obtained from 16 females and 1 male with benign breast lesions. Results revealed that the level of HER-2/neu, c-myc and p53 in the malignant group was significantly increased as compared to the benign group. On relating the level of the molecular markers to clinicopathological factors, p53 was significantly associated with increased patient's age. The sensitivity of the investigated markers significantly increased with larger tumor size. Concerning tumor grade, HER-2/neu and p53 showed a significant increase in low-grade tumors whereas c-myc showed a highly significant increase in high-grade tumors. With regard to disease staging, HER-2/neu and c-myc were the only markers that showed significant increase at late stages of disease. p53 and HER-2/neu were significantly associated with positive lymph nodal status. A significant correlation was obtained between the levels of the three biomarkers to each other. Conclusively, the combination of HER-2/neu, c-myc and p53 can stratify patients into different risk groups.

Brustkrebs ist weltweit die häufigste Ursache für krebsbedingte Todesfälle bei Frauen. Der klinische Verlauf bei dieser Erkrankung ist sehr unterschiedlich, und Kliniker sind bemüht, prognostische Parameter zu finden, die für jeden Patienten zuverlässig den Verlauf voraussagen und eine geeignete adjuvante Therapie vorgeben können. Die Amplifikation der zwei Onkogene HER-2/neu und c-myc und die Inaktivierung des Tumorsuppressorgens p53 treten bei Brustkrebs häufig auf. Das Ziel dieser Studie war es, mit dem Verfahren der Fluoreszenz-in-situ-Hybridisierung (FISH) die Amplifikation der beiden Onkogene HER-2/neu und c-myc sowie die Inaktivierung des Tumorsuppressorgens p53 zu messen und diese molekularbiologischen Marker mit den gebräuchlichen klinischen und pathologischen Angaben zu korrelieren.

Die Studie wurde an 34 Gewebeproben, die von 33 Frauen und einem Mann mit Brustkrebs stammen, und 17 Proben, die von 16 Frauen und einem Mann mit benignen Brustgewebeveränderungen gewonnen wurden, durchgeführt. Die Ergebnisse zeigen, dass die Werte von HER-2/neu, c-myc und p53 in der Krebsgruppe signifikant verändert waren im Vergleich zu der Gruppe mit gutartigen Tumoren. Bei der Beziehung der Gehalte der molekularen Marker zu den klinisch-pathologischen Befunden waren die Befunde bei p53 signifikant mit dem Alter der Patientin korreliert. Die diagnostische Sensitivität der untersuchten Marker war signifikant korreliert mit der Größe der Tumoren. Im Hinblick auf das Tumorgrading zeigten HER-2/neu und p53 eine signifikante Zunahme bei low-grade-Tumoren, während c-myc eine signifikante Zunahme bei high-grade-Tumoren aufwies. Bezüglich des Disease-Staging waren HER-2/neu und c-myc die einzigen Tumormarker, die einen signifikanten Anstieg im letzten Stadium der Erkrankung aufwiesen. p53 und HER-2/neu waren signifikant assoziiert mit positivem Lymphknotenstatus. Eine signifikante Korrelation bestand bei den Werten der drei Biomarker untereinander.

Zusammenfassend kann die Bestimmung von HER-2/neu, c-myc und p53 in den Gewebeproben die Patienten in verschiedene Risikogruppen einteilen.

Keywords: HER-2/neu; breast cancer; c-myc; fluorescent in situ hybridization (FISH); genetic alterations; p53.

Publication types

  • Comparative Study

MeSH terms

  • Adolescent
  • Adult
  • Aged
  • Biomarkers, Tumor / analysis
  • Biopsy
  • Breast Neoplasms / diagnosis
  • Breast Neoplasms / epidemiology
  • Breast Neoplasms / genetics*
  • Breast Neoplasms, Male / diagnosis
  • Breast Neoplasms, Male / epidemiology
  • Breast Neoplasms, Male / genetics
  • Egypt / epidemiology
  • Female
  • Humans
  • In Situ Hybridization, Fluorescence / methods*
  • Male
  • Middle Aged
  • Neoplasm Staging / methods
  • Nucleic Acid Amplification Techniques / methods
  • Prevalence
  • Proto-Oncogene Proteins c-myc / analysis*
  • Proto-Oncogene Proteins c-myc / genetics
  • Receptor, ErbB-2 / analysis*
  • Receptor, ErbB-2 / genetics
  • Tumor Suppressor Protein p53 / analysis*
  • Tumor Suppressor Protein p53 / genetics
  • Young Adult

Substances

  • Biomarkers, Tumor
  • MYC protein, human
  • Proto-Oncogene Proteins c-myc
  • Tumor Suppressor Protein p53
  • ERBB2 protein, human
  • Receptor, ErbB-2