Drug-induced Myopathies

Z Orthop Unfall. 2023 Apr;161(2):175-181. doi: 10.1055/a-1488-6912. Epub 2021 Jul 28.
[Article in English, German]

Abstract

Differential diagnosis of muscle pain and weakness is extensive, including neurological, vertebral, arthrogenic, vascular, traumatic, immunological, endocrine, genetic and infectious aetiologies, as well as medication or toxin-related causes. Muscles are highly sensitive to a large number of drugs, especially with high doses. Although many drug classes can cause toxic myopathy, a significant number of cases are caused by lipid-lowering drugs, long-term use of corticosteroids, and, most often, alcohol misuse. Some drug interactions, e.g. those that are metabolised via the enzyme CYP3A4, can increase the serum levels of the drugs and drug-induced toxicity. A careful history of patient's drug and alcohol consumption is therefore vital. Clinical symptoms depend on the drug, dosage and patient's sensitivity. They can vary from asymptomatic increase in serum levels of creatine kinase, mild myalgia and cramps to muscle weakness, rhabdomyolysis, kidney failure and even death. The pathogenesis is often only partially known and multifactorial. Toxic myopathy is often reversible once the drug is discontinued, alternative drug therapy is started or a different dosage regimen is chosen. Complications such as acute kidney failure must be avoided, and analgesic therapy may be indicated.

Die Differenzialdiagnose von Muskelschmerzen und Muskelschwäche ist umfangreich und umfasst neurologische, vertebragene, arthrogene, vaskuläre, traumatische, immunologische, endokrine, genetische und infektiöse Ätiologien sowie medikamentöse oder durch Toxine bedingte Ursachen. Die Muskeln reagieren sehr empfindlich auf eine Vielzahl von Arzneistoffen, insbesondere bei hohen Dosen. Obwohl viele Wirkstoffklassen eine toxische Myopathie verursachen können, wird diese vor allem durch Statine, langfristig eingenommene Kortikosteroide und am häufigsten durch Alkohol hervorgerufen. Einige Wechselwirkungen zwischen Arzneimitteln, die z. B. über das Enzym CYP3A4 metabolisiert werden, können die Serumspiegel und damit die Toxizität der Substanzen erhöhen. Eine sorgfältige Anamnese des Medikamenten- und Alkoholkonsums ist daher geboten. Die klinischen Symptome hängen vom Arzneistoff ab, von der Dosierung und von der individuellen Empfindlichkeit. Sie reichen von asymptomatisch erhöhten Kreatinkinase-Serumspiegeln, leichten Muskelschmerzen und Krämpfen bis hin zu Muskelschwäche, Rhabdomyolyse, Nierenversagen oder sogar Tod. Die Pathogenese ist oft nur z. T. bekannt und multifaktoriell. Die toxische Myopathie ist häufig reversibel, sobald das Medikament abgesetzt, eine alternative medikamentöse Therapie gestartet oder ein anderes Dosierungsschema gewählt wird. Ein akutes Nierenversagen muss verhindert werden. Eine analgetische Therapie kann indiziert sein.

MeSH terms

  • Ethanol / adverse effects
  • Humans
  • Muscular Diseases* / chemically induced
  • Muscular Diseases* / diagnosis
  • Muscular Diseases* / therapy
  • Myotoxicity
  • Rhabdomyolysis* / chemically induced

Substances

  • Ethanol